Sidor

lördag 23 februari 2013

Något om stickning


Det är länge sedan jag hade någon stickning på gång, men förra helgen fick 10-åringen en nystickad tröja av sin mormor och jag fick nöjet att hjälpa till att lägga upp maskor på en stickning. Det gav alltför stora abstinensbesvär så i måndags bar det av till Ljungqvists garn vid Odenplan - och så inhandlade jag grönt garn i stället för det blåa ullgarn som jag för massor av år sedan (jag vägrar räkna efter hur många) köpte för att sticka en tröja åt maken, som ännu inte var make då. Tyvärr handlade jag lite för lite garn och har inte löst problemet under alla år, trots att jag börjat sticka på åtminstone två olika tröjmodeller. Det mest konstruktiva blev alltså att köpa helt annat garn och ett nytt mönster, så får det blå ullgarnet bli tröja till någon annan så småningom. Under veckan som varit har jag haft något av stickmani, och hittills är prognosen att det nya projektet kommer bli färdigt inom en inte alltför avlägsen framtid. Jag hoppas det håller!

Som var och en förstår av ovanstående så är jag ingen storstickare, även om jag lyckades sticka tröjor i present till båda föräldrarna som hade jämna födelsedagar med sex veckors mellanrum för ännu fler år sedan än det blå garnet köptes. Stickprojekten sedan dess kan dock räknas på ena handens fingrar skulle jag tro, men nu blir det kanske en efterlängtad ändring på det, vilket innebär att det kanske hädanefter, någon gång då och då, kommer handla om stickning på bloggen. Om stickivern överlever den komplicerade beskrivningen av att sticka raglanärmar med hela tröjan i ett stycke, vill säga. Hittills tröstar jag mig med att mönstret nog blir begripligt när jag väl kommer dit...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar