Sidor

torsdag 14 februari 2013

Alla hjärtans dag

Egentligen borde man väl uppskatta allt som gör att folk lägger ner lite extra omtanke gentemot varandra, det är ju inte direkt så att vi drunknar i vänligheter. Men jag kan inte låta bli att sucka lite när jag lägger märke till att folk faktiskt gått på alla hjärtans dag-hysterin. Det är kaos i den annars ganska glest besökta blomsterhandeln i nedre hallen på Centralen, och mängder av blombuketter på pendeltåget på vägen hem. Godis, blommor och smycken försöker handlarna slå mynt av lite extra den 14 februari - och enligt DN även appar speciellt framtagna för alla hjärtans dag. Varför inte i stället köpa blommor till någon man tycker om en dag när det inte är ett kommersiellt påhitt, utan faktiskt kommer från hjärtat? Och det behöver inte vara till en partner, kanske finns någon du vill visa lite extra uppskattning i bekantskapskretsen, något som även The Kindness Project uppmärksammar i sammanhanget alla hjärtans dag.

Man kan också välja att lyfta blicken från den egna sfären och se till samhället i stort. Jag vet inte vad vi sammantaget spenderar på alla hjärtans dag, men jag slås - väl senkommet - av att det vore att visa betydligt mer omtanke om vi i stället la de pengarna på alla tiggare som numera syns på Stockholms gator och som Kerstin Vinterhed uppmärksammar på dagens DN Debatt. Jag har tänkt precis samma sak som Vinterhed de senaste dagarna, när jag har sett tiggande kvinnor och män vid t-banestationer och på gatorna. Hur står de ut, i råkall kyla och snöfall? För jag står inte ut, med tanken på deras tillvaro eller med mig själv när jag vänder bort blicken. Vad gör det oss till för sorts människor när vi jäktar förbi låtsandes att vi inte ser, eftersom man inte kan hjälpa alla?

Själv har jag shoppat semlor till familjen. Inte på grund av alla hjärtans dag utan för att jag fick en påtvingad promenad från Östermalmstorg till Centralen när det blev stopp i tunnelbanan och därmed 'råkade' passera kafé Vetekatten på vägen. I morgon lägger jag samma summa som stöd till någon organisation som arbetar med tiggare och/eller hemlösa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar