Sidor

fredag 15 februari 2013

En utmaning som uppföljning till alla hjärtans dag

Jag ägnade en liten stund efter bloggandet i går kväll åt att leta information om det projekt Kerstin Vinterhed nämnde i sin DN-artikel, Crossroads. Det drivs av Stockholms stadsmission och finansieras utöver av stadsmissionen av Arbetsförmedlingen, Europeiska Socialfonden, Frälsningsarmén och Stockholms Stad. Ytterligare samarbetspartners är Citykyrkan, Läkare i världen, Ny Gemenskap, Röda Korset och S:t Claras kyrka. Jag har funderat över det förut, och jag tänker igen att det är väldigt vad stödgrupperna i Sverige domineras av kyrkliga organisationer. Jag känner mig inte alldeles bekväm med det, men är det så får man väl gilla läget - det är ju bra att någon gör något i alla fall - och motsvarande summa som jag köpte semlor för i går finns nu hos Stockholms stadsmission. Lite försenat slår det mig att jag i stället hade kunnat ge en slant till Röda Korset och deras svenska verksamhet eller till Läkare i världen men det får bli en annan gång. Och det finns säkert fler religiöst obundna organisationer som arbetar med utsatta människor i Sverige och som jag inte är medveten om?

Och utmaningen: skänk motsvarande summa pengar som du spenderade på alla hjärtans dag till en organisation med hjärta! Spenderade du inga pengar - ge ett bidrag ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar