Sidor

söndag 17 februari 2013

Att säga adjö till DN

Häromdagen fick jag en faktura från DN om att förlänga prenumerationen. Jag har redan tidigare varit tveksam, av anledningar som jag ett par gånger har bloggat om (här och här) och efter lite diskuterande hemma bestämde vi oss för att säga upp prenumerationen. Döm om min förvåning när jag loggade in på min sida på kundservice och de meddelar att man endast kan säga upp tidningen via telefon eller brev, inte via mail/formuläret på kundservicesidan! Jag valde faktura i ämnesraden för formuläret och skickade nedanstående i alla fall. Var jag inte tveksam redan innan så har jag verkligen fått nog av DN nu. Företag som gör det så krångligt som möjligt för sina kunder att avsluta ett abonnemang har jag ingenting till övers för.

"Hej DN!

Jag har fått en faktura för förlängd prenumeration på DN. Vi säger härmed upp tidningen från och med början av nästa period och kommer därför inte att betala fakturan. Det framgår inte varför man inte får göra detta per mail utan måste betala för telefonsamtal eller porto, vilket är vansinnigt dålig service.

Uppsägelsen sker av flera anledningar:

1. Trots att vi bor endast ca 5 km från Södertälje centrum och ca 2,5 km från närmaste tätbebyggda område (Ronna/Lina i Södertäljes utkant) får vi inte DN utdelad på söndagar, något man får i områden av betydligt mer glesbygdskaraktär. Ändå betalar vi vad jag förstår full prenumerationskostnad.

2. Ni hade i höstas en ledare där ni gjorde klart att tidningen har en syn på människor, inte minst kvinnor, som ligger mycket långt ifrån min egen. Jag mailade om detta till både dåvarande chefred och ledarred men fick aldrig något svar, och la även ut brevet på min blogg: http://sodertaljeperspektiv.blogspot.se/2012/11/dagens-nyheters-kvinnosyn-manifesterad.html

Detta skedde även i en annan ledare, vilket jag också har bloggat om - jag tror aldrig jag mailade eftersom det föregående mailet lämnades utan kommentar http://sodertaljeperspektiv.blogspot.se/2012/12/vems-arenden-gar-dns-ledarredaktion.html

3. Utöver dessa och andra ställningstaganden från ledarredaktionen vilka tydligt visar att tidningen företräder en inriktning som jag inte vill befatta mig med blir nyhetsdelen blir allt taffligare i sin rapportering.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att fortsatt inte ha någon papperstidning att läsa, men DN har visat att ni inte upprätthåller varken den kvalitet, service eller inriktning som jag efterfrågar, i synnerhet inte till den kostnad det handlar om.

/Karin Reuterswärd"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar