Sidor

söndag 30 december 2012

Nyårsfiranden

Jag är uppvuxen med att fira nyår på landet, dvs i sommarstugan som mina farföräldrar skaffade för i runda slängar sextio år sedan. Snö som möjliggjorde pulk- och skidåkning eller blanka isar för skridskoåkning minns jag så här i efterhand som en självklarhet. Antagligen var det inte alltid så, men det är så minnet vill ha det. Inför ett nyår hölls vi mest inomhus. Jag tror det var ett par dagar före nyårsafton det började blåsa. Det året är jag säker på att det låg snö, för i stormen fälldes redan snötyngda granar över elledningar - och strömmen gick. Vi bestämde oss för att stanna kvar trots allt och eldade kaminen glödhet innan läggdags för att värmen skulle vara så länge som möjligt under natten. Märkligt nog minns jag den skållheta kaminen bättre än att vi vaknade i kyla. Hur vi klarade matlagningen kommer jag inte alls ihåg, kanske hade vi kallskuret kvar från julbordet, och bröd. Själva nyårsafton har inte heller satt några spår, men jag inbillar mig att vi fick tillbaka strömmen och stannade kvar. Jag tänker att besvikelsen över att behöva åka hem annars skulle ha gjort något litet märke - men kanske var det en helt odramatisk omställning.

Oavsett var vi var ackompanjerades varje nyårsafton av fyrverkerier, inte i några enorma mängder men tillräckligt för att förnöja. Vid tolvslaget sköt vi och de andra i stugorna upp våra raketer och man kunde höra folk oooa runt den lilla sjön när någon särskilt märkvärdig pjäs exploderade på himlen. Sedan ett antal år skjuter vi inga raketer. Inte heller det var någon dramatisk omställning. Mängden miljöfarliga ämnen som sprids i detta färgsprakande bombardemang är den främsta anledningen, men att minska stressen för djur och i en del fall även människor är också en starkt bidragande anledning. Den stora (och ökande?) mängd fyrverkerier som inte skjuts upp just på nyårsafton utan förpestar dagarna innan och efter nyår med ett envetet smällande gör också att man till slut snarare känner sig less på pangandet än road av att se det. En del affärer har gjort valet att inte erbjuda fyrverkerier till försäljning. Kanske är tiden snart mogen för ett mer generellt förbud?

Uppdatering: Och så här skriver DN nu på kvällen före nyårsafton. Samt ytterligare en artikel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar