Sidor

fredag 6 januari 2017

Världsbildens framväxt

Världsbildens framväxt har jag föreläst om ibland för geografistudenter. Då har det handlat om kartor och vad de visar om hur (delar av) mänskligheten har uppfattat världen under de senaste årtusendena. På senare tid har jag börjat fundera på vad man får för världsbild om man huvudsakligen bildar den utifrån vad som kommer upp på tex msn, via fb från Expressen/Aftonbladet m fl. Blir själv sällan intresserad av att klicka mig dit. Jag struntar i kungahusets vedermödor, har noll koll på kändisars kärleksproblem (och är inte intresserad av att ändra på det) och rubriker som 'då såg hen den märkliga detaljen' (verkar ha ersatt 'du kan aldrig tro vad som hände sedan') fångar mig inte utan retar snarare upp mig genom sin infantilisering av mig som läsare. Men nu har jag ibland gått in på msn:s locksidor, klickar på någon enstaka lajkat, uppskattat, omtalat och vad allt de heter och den här gången var det Expressen/omtalat som gjort sig mödan om att skriva om - hör och häpna - olika risrecept på samma rispaket. Fast uppenbarligen utan att journalisten (?) känner till något om arsenik i ris. Åtminstone förmodar jag att skillnaderna i vattenmängd beror på att Livsmedelsverket (?) ändrat rekommendationer om hur ris ska tillagas i Sverige, medan Norges motsvarighet kanske inte gjort det. Kanske vill Coops representant inte framhålla att det finns arsenik i ris, varpå svaret från dem visserligen blir korrekt men inte så uttömmande.

Hur som. Om det är denna typ av 'journalistik' som utgör merparten av ens nyhetskonsumtion - och om det är detta som anses intressant och viktigt av läsarna - blir det mer begripligt varför världen ser ut som den gör. Och det är väldigt, väldigt deprimerande.
http://www.expressen.se/omtalat/lol/sofia-39-skulle-koka-ris-upptackte-den-markliga-detaljen-pa-paketet-fran-coo/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar