Sidor

fredag 19 december 2014

Att kompromissa med trovärdigheten

I går blev jag tvungen att börja dagen med att ompröva mitt medlemskap i miljöpartiet. Att några månader före ett val lägga sig i en av partiets centrala frågor, Förbifart Stockholm, som har bäring på klimat- och miljöfrågor, samhällsbyggnads- och infrastrukturfrågor, prioritering av resurser och ansvaret att medverka till ett hållbart samhälle är både ett svek mot oss som sett  MP som svensk politiks enda pålitliga gröna röst och vansinnigt ostrategiskt. Jag kan se tanken bakom utspelet; ett desperat försök att även efter ett nyval hålla MP kvar i regeringsställning när S gör upp med de borgerliga partierna och det förebådades av kommentaren häromveckan, att MP är beredda att kompromissa om allt. Men någonstans finns en gräns, där man kompromissat sig långt bortom partiets politiska själ och kärna. Jag är inte alls säker på att jag vill vara kvar i vad som riskerar att bli en ny version av stureplanscentern, ett kaffelattesöderparti där ledningen gör allt för att sitta kvar vid makten och där den gröna rösten ekar lika ihåligt och tomt som motsvarigheten på den borgerliga sidan. Man kan inte sälja sig hur billigt som helst utan att förlora trovärdigheten. Jag skulle hellre se att MP lämnade regeringen. I brist på detta är det i stället stor risk att jag nu lämnar MP. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar