Sidor

lördag 25 oktober 2014

Dömd på förhand

Jag har sedan nya regeringen presenterades känt mig väldigt modfälld och beklämd över de kommentarer om Alice Bah Kuhnke som poppar upp i media och på facebook. Jag har inte hängt med värst mycket i rikspolitiken eller budgeten för jag är alldeles för orolig över vad de borgerliga och SD tänker hitta på, så jag vet helt enkelt inte tillräckligt och har inte sett någon intervju med kulturministern. Problemet är dock att de kritiska kommentarer jag ser inte verkar härstamma från politiska förslag utan uppehålla sig vid att Bah Kuhnke är fel som person för att hon har varit programledare (sägs rakt ut), för att det går bra för henne (halvsägs), för att hon är religiös (sägs också rakt ut), för att hon har mörk hudfärg (har jag tack och lov inte hört sägas men något märkligt är det med substanslösheten i kritiken som paras med en sådan hätskhet och framförs i så nedlåtande ton). Bah Kuhnke lyfts fram som en minister som kommit direkt från barnprogramledarjobbet, vilket inte nödvändigtvis skulle vara automatiskt fel det heller - men för hur länge sedan var det!? Sedan dess har hon hunnit med en mängd andra saker och skaffat sig erfarenhet från olika typer av uppdrag. Jag kan inte förstå varför Bah Kuhnke med automatik är fel. 

Jag vill också passa på att ge en eloge till er som sett intervjuer och läst förslag och som ifrågasätter detta automatiska råskällande på Bah Kuhnke där ingen konkret kritik ges. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar