Sidor

tisdag 30 april 2013

Noterat I

I eftermiddags var jag på 10-åringens skolas valborgsfirande, med körsång och uppträdanden av olika grupper av elever. Körsången stod musikklasserna på skolan för, i blandad kör med både tjejer (mest) och killar. Övriga elevframträdanden vet jag inte hur de vaskats fram, men det gick inte att undgå att notera att 100% av de som uppträdde var killar i olika bandkonstellationer. Tjejerna stod i publiken och hejade på. Och jag får väl erkänna att jag var på väg att skriva iiiiade eller oooade, för det var i ärlighetens namn vad de gjorde. Men i kölvattnet av mediarapporteringen från Justin Biebers Sverigesbesök och den mediala skämtsamheten kring tonårstjejernas kulturvanor känns det inte alls som läge att stärka bilden av hopplöst idoldyrkande tonårstjejer. Dels för att jag inte vet sammanhanget - de kanske hejade på sina killkompisar med en god portion ironi kopplad just till den senaste tidens mediaframställning, eller så ville de bara få jubla lite. Dels för att min poäng snarare är att normer biter sig fast om man inte aktivt motverkar dem. I 10-åringens förrförra skola var fördelningen den motsatta, där var det tjejerna som var i stark majoritet vid elevframträdanden. Jag vet i och för sig inte om killarna hejade på särskilt mycket - men det handlar mer om vem som får och vågar ta utrymme och uppmuntras att göra det. Och jag hoppas att det blir mer blandat fortsättningsvis, i båda skolorna.

2 kommentarer:

  1. Inget hindrar gnällspikarna från att börja fila på ett instrument i början av tonåren (eller ännu tidigare) och harva på flera år i replokalen/hemstudion, men då får man de också vara beredd på att strunta i många andra intressen och snöa in helhjärtat på musiken istället.

    Jag har polare och bekanta som spelar/har spelat i stora band varav en del internationellt kända (jag gick t ex i samma klass i gymnasiet som nuvarande basisten i Entombed) och inga av dem har då blivit uppmuntrade utan har valt det av egen fri vilja. Och för att bli så bra musiker har de valt bort många andra intressen.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar. Och ska man blir riktigt duktig gäller det så klart att öva. Fast min poäng handlade inte riktigt om att vilja bli professionella musiker, utan mer om hur skolorna ger utrymme åt olika elever. Några gnällspikar såg jag däremot inte till.

    SvaraRadera