Sidor

onsdag 28 november 2012

Rubriker som säljer?

På hemvägen hastade jag förbi Aftonbladets och Expressens löpsedlar på T-centralen. Jag upphör aldrig att förvånas - hur kan dessa dötrista rubriker locka köpare? I dag var det Aftonbladet, tror jag, som braskade på med något i stil med "De tjänar mest i innerstan". Vem bryr sig? Och, framförallt, hur kan det få fler människor att köpa tidningen? De växlar teman mellan folks inkomster, bantning, nya dolda sjukdomar och mobiltelefoner, ungefär. Ett eller annat kändisbröllop/-dödsfall kan bryta av. Det måste ju rimligen stå om några riktiga nyheter i själva tidningen, hur kan de nyheterna sälja sämre än en rubrik om bantning? För jag antar att kvällstidningarna har gjort någon sorts försäljningsanalys och sett att bantnings- och inkomstrubrikerna säljer bättre än nyhetsrubriker. Jag kan bara inte begripa varför!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar