Först tycker man kanske att de är lite naiva, Grön Ungdoms språkrör nationellt och i Stockholmsregionen, som skrev på DN Stockholmsdebatt i går. Det handlar om att helt sonika ta bort reklamen i kollektivtrafiken eftersom den är ful, störande och i mycket hög grad går ut på att uppmuntra en konsumtionsnivå samt skapar utseendemässiga ideal som kanske helt enkelt inte är önskvärda.
Jag misstänker att du lyfter lite på ögonbrynen. Kanske tänker du att de inser nog så småningom vad som är genomförbart och vad som inte är det. Inte ska vi slänga ut så lättförtjänta pengar från SL:s kassakista. Men om Grön Ungdom har rätt och reklamintäkterna endast utgör 2 %* av SL:s totala budget - är det då inte värt att pröva tanken? Är det inte rentav värt att genomföra reklamfri kollektivtrafik?**
*Jag skulle dock även vilja ha uppgifter om vad dessa två procent innebär i absoluta siffror, och vad den försumbara höjningen av skatt eller biljettpriser skulle kunna landa på.
** Vad det skulle innebära tex för partiernas valrörelsereklam nämns inte i debattartikeln :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar