Sidor

fredag 8 mars 2013

Internationella kvinnodagen

I vilken ände ska man börja? Med att bemöta dem som tycker att Sverige är väl jämställt nog, eller kanske till och med lite för jämställt, i alla fall för kvinnor? Med att lyfta fram allt som ännu behöver göras, i Sverige och världen? Med att räkna upp vad som faktiskt har blivit bättre. Nä, jag vill inte gräva ner mig. Jag nöjer mig med några tips om vidare läsning:

Kvinnorna på samlingsbloggen Skulden är inte min skriver om feminism och det hat och mtostånd aktiva feminister möter, miljöpartiets Gustav Fridolin om att vara feminist och om jämställdhet i skolans värld, Johanna Palmström på Dagens Arena om vad som kan göras, Elin Lucassis seriekommenterar för LitteraturMagazinet, Sveriges Universitetslärarförbunds ordförande Mats Ericson om fördelningen mellan manliga och kvinnliga professorer, Viola Kondracki skriver om Maria Svelands nya bok "Hatet", Stockholmsvänstern tar upp abortfrågan (även i en debatt på Debaser) och på Stockholms universitet ordnar genusvetenskap en öppen föreläsning om kvinnorörelsen och språkdebatterna. Ser man till våra två stora dagstidningar har SvD haft Internationella kvinnodagen som veckolångt tema och intervjuar bland annat jämställdhetsministern Maria Arnholm i dagens tidning - DN har en kort text från TT om att folkpartiet sägs vilja fördubbla jämställdhetsbonusen, annars verkar "nyheten" om att högskoleprovet gynnar män (det har vi väl hört förut) och att det även reflekteras i antagningen till de mest eftersökta programmen utgöra DNs bevakning av internationella kvinnodagen. Det är inte oviktigt, men det känns lite som att en trött redaktör bett någon göra det där obligatoriska internationella kvinnodagenreportaget.

Sist men absolut inte minst arrangeras på Södra teatern "Systrar på scen" där bland annat fantastiska Lisen Schultz medverkar på cello. Rekommenderas!

Samtidigt, på facebook, får jag upp det sponsrade inlägget Forma självförtroendet med Shape sensation från Triumph där man kan tävla om "shapewear"-underkläder. Håhåjaja. Jag tror jag markerar det som skräp.

1 kommentar:

  1. Något som slår mig i länksamlingen ovan är att vi verkar vara väldigt inhemskt fokuserade vad det gäller internationella(!) kvinnodagen (undantaget vänsterns debatt som vidgar perspektivet till Europa). Var finns de som tar upp kvinnofrågan i Indien som varit aktuell på senare tid när bla våldtäkter diskuterats, eller kvinnornas ofta extra utsatta situation i konfliktområden? De kanske bara hamnat utanför min radar - en snabb koll ger några exempel - men intrycket består, på internationella kvinnodagen är vi inte så värst internationella:
    Röda Korset (http://www.redcross.se/teman/bangladesh/kvinnor-extra-drabbade-i-katastrofer/)
    Amnesty (visserligen en större kampanj) http://www.amnesty.se/nyheter/kampanjer/srr-kampanj/

    SvaraRadera